Żylaki… Co przyśpiesza ich rozwój?

  • Praca stojąca

Żylaki to zawodowa choro­ba dentystek, fryzjerek, ekspedientek, hostess, a nawet kosmetyczek. Jak widać są kobiety, których praca wymaga wielogo­dzinnego stania. W tej pozycji droga krwi do serca jest daleka, mięśnie stóp i łydek tkwią w bezruchu i nie tłoczą krwi ku sercu.

  • Praca siedząca

Coraz więcej osób spędza całe dnie siedząc przy komputerze bądź zwykle pracując za biurkiem. Go­dzinami nogi są zgięte w stawach kolanowych i biodrowych, nieruchomo oparte na podłodze. Krew ma utrudnioną drogę do serca, a poza tym pompa mięśniowa nie działa.

  • Pigułki antykoncepcyjne

Terapia hormonalna terapia również może powodować roz­wój żylaków. Ginekologowi, który przepisuje leki, należy koniecznie powiedzieć o dole­gliwościach wskazujących na niewydolność żylną, czyli cierpienie z powodu ciężkich nóg, obrzęków, skurczów, drętwienia nóg.

  • Ciąża i poród

Co czwarta kobieta, rodząca pierwsze dziecko zaczyna mieć problemy z żylakami (nie tylko nóg, ale i odbytu (hemoroidy)). Połowa matek trojga dzieci cierpi na żylaki. Przez wiele lat lekarze twierdzili, że to reakcja żył na dodatkowe kilogramy, których przyszłej mamie przybywa. Obecnie twierdzi się, że jest to skutek zmian hormonalnych.

  • Guzy i zapalenia macicy i jajników

Zmiany tego rodzaju powo­dują powiększenie żylaków przez ucisk na żyły, co utrud­nia odpływ krwi z nóg.

  • Zła dieta

Za mała ilość błonnika w jedze­niu, apetyt na słodycze, kotlet w białej bułce i inne fastfoody mogą wywołać długotrwałe zaparcia. Gwałtownie rośnie ciśnienie we­wnątrz brzucha, ucisnięte żyły przepuszczają mniej krwi. Krew zalega w żyłach nóg, roz­szerzone zastawki nie mogą się domknąć, co powoduje powstanie żylaków.

  • Otyłość

Osoby z dużą nadwagą z reguły mało się ruszają, spędzają wiele godzin w po­zycji siedzącej lub leżącej. Stopy, łydki stale noszą większy ciężar, przez delikatne żyły musi przepływać więcej krwi, pod większym ciśnieniem.

  • Papierosy

Palenie papierosów upośledza cały układ krwionośny.

  • Gorące kąpiele, sauna, solarium, depilacja ciepłym woskiem

Wysoka temperatura powoduje, że krew w kierunku serca płynie wolniej, bo żyły się rozszerzają. Z tych samych powodów nie służy im wielogodzinne wylegiwanie się na słońcu.

  • Zbyt obcisłe ubranie

Gorsety, dopa­sowane dżinsy, rajstopy, również utrudniają odpływ żylnej krwi do serca. Należy zrezygno­wać z uciskających skarpet i podkolanówek.

  • Niewygodne buty

Zbyt wysokie obcasy-  powyżej 5 centymetrów zupełnie zmieniają dynamikę chodu. Stopa nie przemieszcza się naturalnie z pięty na palce. Chód staje się „ostrożny”, ogranicza aktywność mięśni łydki. Pompa mięśniowa nie pracuje jak należy. Również zbyt wąskie obuwie natomiast upośledza krążenie krwi w stopie.

  • Brak ruchu

Zanim współczesna cywilizacja nie zmusiła ludzi do wielogodzinnego bezruchu, na żylaki chorowali jeźdźcy boje, którzy całe dnie spędzali w siodle raz nie tylko pracujemy stojąc, siedzą i wypoczywamy nieruchomo przed telewizorem. Pompa mięśniowa nie pracuje, krew na nie jest popychana ku sercu.

Leczenie…

Operacja jest najbardziej skutecznym sposobem uporania się z żylakami. Nie jest skomplikowana ani ryzykowna. Jednak przez pewien czas noga może pobolewać. Powstałe krwiaki i sińce mogą się wchłaniać przez klika tygodni.  Aby zapobiegać chorobom żył i łagodzić ich  przebieg, trzeba po prostu ułatwić odpływ krwi do serca. Najprostszy sposób to podniesienie nóg do góry tak, aby pięta była na poziomie lub nieco wyżej poziomu serca, co zapobiega to gromadzeniu się krwi. Krew żylna nie musi już pokonywać siły grawitacji, więc łatwiej jest jej dopłynąć do serca. Inny prosty sposób to poruszanie nogą, co wprawia w ruch pompę mięśniową.

  • stawaj na palcach
  • poruszaj palcami stóp
  • spaceruj na piętach
  • stawaj na piętach
  • maszeruj w miejscu
  • kołysz się na stopach od palców do pięt
  • nie stój nieruchomo, co chwilę przejdź kilka kroków

Jeśli prowadzisz tryb siedzący pracy staraj się mieć nogi w ciągłym ruchu.

Gładkim nogom służą kąpiele naprzemienne w ciepłej i zimnej wodzie.

Najlepiej polewać nogi od stóp do ud cie­płym, a następnie chłodnym prysznicem o nie­wielkim natężeniu. Warto również masować nogi ciepłym a potem chłodnym ręcznikiem. ‚Warto pamiętać, że woda powinna być chłodna, a nie lodowata (ok. 15°C) i ciepła, nie gorąca (36-37°C), Żyły nie lubią szoku termicznego ani wyso­kich temperatur. Strumień wody zimnej i ciepłej należy zmie­niać dość często, najlepiej co pół minuty i robić to gwałtownie.  Trzeba pamiętać o obfitym polewaniu łydki, kolana i uda z tyłu nogi. Zabieg zawsze rozpoczynamy od polewania ciepłą wodą. Po kilku minutach trzeba dokładnie nogi wytrzeć, a następnie wymasować. Warto wykonać kilka ćwiczeń typu rower­ek, nożyce bądź jedynie pochodzić po pokoju. Naprzemienne kąpiele wodą poprawiają krążenie krwi żylnej. Zaletą domowej hydroterapii jest również to, że usuwa zmęczenie z nóg i przywraca minimum energii potrzebnej do rozpoczę­cia zajęć sportowych.

Godzinny energiczny nieprzerywany marsz, jazda na rowerze czy pływanie do­skonale poprawią pracę pompy mięśniowej.

Kiedy siedzisz, oprzyj wyprostowane nogi na krześle tak, aby stopy były położone 15 cm wyżej niż pośladki. Jeśli w tej pozycji nie możesz oglądać telewizji, oprzyj wyprostowa­ne nogi na podnóżku,

Oglądając film nie siedź bezczynnie , wykonaj kilkanaście rower­ków bądź nożyc poziomych, pionowych, zatocz kostkami nóg kilkanaście kółeczek.

Nie zakładaj nogi na nogę oraz nie siadaj z pod­kurczonymi nogami. Taka pozycja powoduje zablokowanie od­pływu krwi żylnej z nóg.

Jeśli na leżąco czytasz książkę lub gazetę, podłóż pod nogi poduszkę lub zrolowany koc, tak, aby pięty wyprostowanych nóg były poło­żone 15 cm wyżej niż serce.

Kiedy odpoczywasz, pamiętaj o tym, by ułatwić odpływ krwi żylnej z nóg odbywał się w kierunku serca. Wielogodzinny „bezruch” upośledza pompę mięśniową i spowalnia odpływ krwi żylnej do serca. Trzeba więc zadbać o komfort żył w czasie snu. Należy tak ustawić łóżko, by nogi leża­ły kilkanaście centymetrów wyżej od serca. Najlepiej na stałe. Można to zrobić na wiele sposobów, np. podłożyć pod nogi łóżka klocki lub cegły. Ktoś, kto rozkłada kanapę na noc, powinien sobie sprawić np. trójkątne poduszki. Trzeba pamiętać, by nogi podniesione w czasie snu były wyprostowane i nie męczyły się w tej pozycji.

Przestrzeganie owych zasad według lekarzy oznacza 90% szansy na sukces w walce o zdrowe żyły i gładkie nogi.

1 thought on “Żylaki… Co przyśpiesza ich rozwój?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *