• POLECANE PRODUKTY:
  • Acnezine
  • Revitol Hair Removal
  • Hoodia Gordoni Plus
  • Rio Laser Hair

Czym zastąpić cukier w diecie? Zamienniki cykru.

9 cze
Autor: Daria
Slimette - twój przepis na wymarzoną, szczupłą sylwetkę

W momencie jego odkrycia stał się składnikiem kuchennym używanym niemal przez każdego, w większej bądź mniejszej ilości. Cukier stosujemy do deserów, napojów, ciasteczek, ciast, czasami nawet do dań obiadowych. Szczególne uwielbienie zyskał u dzieci, za sprawą słodkiego smaku.

Niestety znane jest nam takie pojęcie jak „biała śmierć”. Tak właśnie określany jest cukier przez dietetyków i lekarzy. Taka prosta słodkość powoduje nadwagę odkładając się w komórkach tkanki podskórnej. Powoduje także problemy z układem krążenia, sercem i cukrzycę. Z powodu tych przyczyn rozpoczęto poszukiwanie zdrowszych zamienników cukru.

Cukry proste powodują szybki skok energii i podniesienie poziomu glukozy we krwi. Jednak jeżeli dojdzie do obniżenia tego poziomu, co często zdarza się po wysiłku fizycznym bądź umysłowym, człowiek staje się zmęczony, senny i nie ma na nic ochoty. Smak słodki lubimy znacznie bardziej niż gorzki bądź kwaśny. Cukier wytwarzany jest z trzciny i buraka cukrowego. Niestety w obecnym czasie spożywamy go w zbyt dużej ilości.

Jakich zamienników cukru szukać?

Nie każdy jest w stanie wyrzec się cukru dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Jeśli nie chcesz rezygnować ze słodkości musisz poszukać zamienników cukru dostępnych na rynku.
Jednym z zamienników jest cukier z trzciny cukrowej. Stworzony na Cyprze pomiędzy X a XII wiekiem przez obywateli owego państwa. Mimo, iż jest stosowany jako zamiennik cukru białego, posiada swoje wady. W ówczesnych czasach przyczynił się do zwolnienia przemiany materii w naszym organizmie, powstania stanów depresyjnych oraz próchnicy uzębienia. Oczywiście taka słodkość nie jest dostępna dla przeciętnego człowieka, więc z wyżej wymienionymi dolegliwościami borykali się ludzie zamożni, z wyższych sfer. Następnym, stosowanym zamiennikiem stał się burak cukrowy.

Kiedy przychodzi ochota na słodkości? W reguły takie łaknienie pojawia się w momencie przygnębienia, stresującego życia i braku siły.

Nie wszystkie substancje zamienne cukru są zdrowe. Taka uwaga tyczy się szczególnie substancji słodzących sorbitolem bądź aspartamem. Tego typu sztucznie stworzone zamienniki, przyjmowane w dużych ilościach, potrafią być szkodliwe dla nerek, wątroby i układu krążenia. Stosowanie aspartamu bądź sorbitolu u dzieci może spowodować jeszcze większe uszkodzenia. Dlatego podawanie dla dzieci, produktów słodzonych tymi substancjami nie jest zalecane. Składniki te wykorzystywane są na szeroką skalę jako słodziki w gumach do żucia, napojach gazowanych, batonach i innych słodyczach. Te pierwsze, jeszcze kilka lat temu były zalecane przez dietetyków. Jednak w obecnych czasach stwierdzono, że mogą one bardziej zaszkodzić niż pomóc w walce z chorobami i nadwagą.

Jak sobie pomóc?

Warto wcielić w życie domowe wytwarzanie soków przy pomocy sokowirówki. Jest to niestety dość pracochłonne. Potrzebujemy także świeżych warzyw i owoców. Najlepszym wyjściem jest posiadanie własnego ogrodu, ponieważ nigdy nie wiadomo skąd pochodzą i czym były pryskane kupowane produkty. Przygotowanie kompotu ze świeżych bądź suszonych, słodkich owoców będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż zakup gotowych soków w kartonie bądź butelce. Produkty suszone są także bardzo dobrą przekąską pomiędzy posiłkami. Chyba każdy wie, że są o wiele lepsze niż batoniki i ciasteczka, które zawierają same cukry proste powodując odkładanie się ich nadmiaru w boczkach :)

Co jest najlepszym zamiennikiem cukru??
Do najlepszych i najmniej szkodliwych zamienników cukru zaliczamy na przykład:

  • miód,
  • syrop daktylowy,
  • lukrecję,
  • wanilię,
  • kukurydzę.

Miód znany jest od wieków. Wraz z upływem lat jego właściwości ciągle się poszerzały. Mógł załagodzić bądź wyleczyć prawie każdą dolegliwość. Najlepszy jest produkt wielokwiatowy i spadziowy. Działa leczniczo na przeziębienie, awitaminozę, łagodzi problemy z nerkami. Jeśli mamy do czynienia z uczuleniem na miód bądź cukrzycą, należy się jego wystrzegać. Przy długotrwałym stosowaniu może prowadzić do alergii. Idealnie nadaje się do słodzenia wypieków domowych i słodzenia herbaty.

Syrop z daktyli można zakupić w sklepie, jednak nie jest on tani. Uzyskiwany jest podczas mielenia daktyli, nie dodaje się do niego konserwantów więc jest w pełni naturalny. Polecany do wypieków i słodzenia domowych soków. Jest odpowiedni dla osób z problemami trawiennymi i zaparciami.

Lukrecję, czyli kolejny zamiennik cukru. Jego bardzo słodki smak odnajdziemy w korzeniu. Z tego tez powodu nadaje się do herbatek, naparów ziołowych, przetworów i pieczenia. Lukrecja osłania żołądek, chroni przed przeziębieniami, wspomaga metabolizm. Przeciwwskazaniem do jej stosowania jest tendencja do wysokiego ciśnienia.

Wanilia – występuje w postaci lasek, ma delikatnie słodki smak. Nadaje się do słodzenia herbaty i dodawania do wypieków. Niestety ma ona także bardzo intensywny zapach, który nie każdy toleruje.

Kukurydza może nie jest odpowiednim słodzikiem, jednak można przygotować z niej pyszne ciasteczka, ciasta i słodkie napoje. Wykonuje się to na bazie proszkowanych kolb. Kolby mają ciemnobrązowy kolor. Kukurydza pomaga na problemy żołądkowe, łagodzi także dolegliwości woreczka żółciowego i dróg moczowych. Kukurydzę można stosować praktycznie zawsze, jeśli tylko nie ma do niej przeciwwskazań.
Jako dodatkowe zamienniki wyróżnia się insulinę, melasę ekologiczną, ksylitom, a także stevię.

Jako dodatkowe zamienniki wyróżnia się insulinę, melasę ekologiczną, ksylitom, a także stevię.

Czy warto zamienić lub ograniczyć cukier? Zdecydowanie tak! Jego nadmiar powoduje otyłość, cellulit i inne nieestetyczne dolegliwości. Nadmiar substancji słodkich powoduje zakwaszenie organizmu.

Najlepszą metodą do ograniczenia spożywania cukru jest nie przyzwyczajanie dzieci do słodkości od najmłodszych lat. Dorastając nie nabierają nawyków zapychania się batonami, więc w dorosłym życiu potrafią dozować ilość cukru. Nie potrzebują ograniczeń, ponieważ spożywają go w odpowiednich dawkach. Oczywiście rodzice powinni dawać dobry przykład i również mieć silną wolę zmieniając nawyk żywieniowy całej rodziny. Stanowcza postawa całej rodziny gwarantuje sukces w walce z nadmierną ilością cukru.

Jeden komentarz

  • Napisał: yarosh1980
    Lipiec 17th, 2011 19:27

    głupota rodziców i tak nie dopuści do wychowania zdrowego dziecka ze zdrowymi nawykami. Takie już mamy ograniczone społeczeństwo.

Dodaj komentarz